Vitamineabonnementen: sommige aanbieders overtreden de regels
Misschien heb je het al wel eens gezien: een abonnement op voedingssupplementen. Je vult een online vragenlijst in en ontvangt een persoonlijk advies. Daarna kan je de voedingssupplementen bestellen. Op 4 januari heeft Pointer, een onderzoeksprogramma van KRO-NCRV, een aflevering gemaakt waaruit blijkt dat sommige aanbieders van vitamineabonnementen niet toegestane beweringen doen. Sommige vragenlijsten wekken de suggestie dat voedingssupplementen medische problemen oplossen of voorkomen.
Medische claims in vragenlijsten
In de vragenlijsten worden bijvoorbeeld vragen gesteld als ‘heb je last van darmklachten?’ of ‘heb je regelmatig een blaasontsteking’? Op basis van deze ingevulde vragen volgt een voedingssupplementenadvies. In het advies staat soms ook dat een voedingssupplement een klacht of ziekte kan behandelen of genezen. Dit is niet toegestaan voor voedingssupplementen. Voedingssupplementen zijn bedoeld om de gezondheid te ondersteunen en niet om ziektes te genezen. Wanneer de vragenlijsten voldoen aan de regels is het een eenvoudige manier om te ontdekken welke voedingssupplementen voor jou geschikt kunnen zijn.
Wil je meer weten over wat er wel gezegd mag worden bij voedingssupplementen? Bekijk dan deze pagina over gezondheidsclaims.
Bedrijven worden aangesproken
Pointer heeft de bedrijven die de regels overtreden hierop aangesproken. Sommige aanbieders hebben aangegeven hun vragenlijst nog eens kritisch te bekijken. De overtredingen zijn ook onder de aandacht van de Keuringsraad, die reclame-uitingen voor voedingssupplementen, geneesmiddelen en medische hulpmiddelen keurt. Het is belangrijk dat alle aanbieders zich aan de regels houden zodat consumenten geen verkeerde verwachtingen van hun voedingssupplement krijgen. Wees alert bij supplementen en producten die worden aangeprezen met verbluffende eigenschappen en effecten.
Bekijk de aflevering of lees het artikel.